Autism Studies in Education (AutiSE)

In our research group “Autism Studies in Education” (AutiSE) at the University of Education Freiburg, we approach autism research from an educational science perspective.

We are interested in how autism-related practice is shaped in educational organizations – especially with regard to inclusion and exclusion. In doing so, we decidedly turn away from a deficit-oriented perspective on autism spectrum.

In our research projects and initiatives we…

  • analyze the role of autism in education that is informed by interdisciplinary perspectives from education, sociology, psychology
  • broaden the horizon of autism research by pursuing international and cross-cultural comparisons
  • focus on ethnographic, discourse-analytical and participatory approaches that enable the reconstruction of practices and discourses.

We aim to further develop and strengthen the educational practice and methodology related to autism. We strive to create a space for these conversations through (inter)national collaborations and look forward to exchange and cooperation.



Im Forschungsbereich "Autism Studies in Education" (AutiSE) an der Pädagogischen Hochschule Freiburg beschäftigen wir uns mit Autismusforschung aus einer erziehungswissenschaftlichen Perspektive.

Wir interessieren uns dafür, wie sich die autismusbezogene Praxis in Bildungs- und Erziehungsorganisationen konturiert – vor allem mit Blick auf Ein- und Ausschluss. Dabei wenden wir uns dezidiert von einer defizitorientierten Perspektive auf Autimus-Spektrum ab.

In unseren Forschungsprojekten und -aktivitäten...

  • untersuchen wir die Rolle von Autismus im Kontext (schulischer) Bildung und Erziehung und nehmen dafür Bezug auf interdisziplinäre Perspektiven, u.a. der Pädagogik, Soziologie und Psychologie
  • streben wir eine internationale und kulturvergleichende Forschung an, die die Praxis des Autismus im Spiegel des globalen Kontexts analysiert
  • fokussieren wir auf ethnographische, situations- und diskursanalytische und partizipative Zugänge der Sozialforschung, die die Rekonstruktion von Praktiken und Diskursen ermöglichen.

Wir wollen Forschungsbeiträge leisten, um die pädagogische Praxis und Methodologie im Bereich Autimus in Bildung und Erziehung weiterzuentwickeln. Wir sind offen für (inter)nationale Kooperationen und streben an, einen Raum für kritische Diskurse im Kontext von Autismusforschung zu schaffen.

Contact us

Email: autism_studies@ph-freiburg.de
Phone: +49 176 682 215
University of Education Freiburg | Pädagogische Hochschule Freiburg
Kunzenweg 21
79117 Freiburg

Publication: Assigned Territories: On the Nexus of Diagnosing and Distancing in Inclusive Schools Through Goffman’s Lens (Restayn, Moore & Köpfer 2025)

News and Events

Lecture Series: 

Autism Studies in Education - Methodologies | Critique | Representation

Nov 04, 2025 | 4-6 pm

Guests: Julia Tierbach (University of Siegen) & Prof. Dr. Thomas Hoffmann (Humboldt University Berlin)

The Lecture Series "Autism Studies in Education" aims to create a space for discussion and exchange on critical approaches in the field of autism and neurodiversity and related practices in educational institutions. Following Davidson and Orsini (2013: 13) in their understanding we see (critical) autism studies as a way to advance "new, enabling narratives of autism that challenge the predominant (deficit-focused and degrading) constructions that influence public opinion, policy, and popular culture". In the lecture series, various discussion impulses will be presented by guest contributors which address fundamental methodological questions and the representation of non-/autistic actors in research.

Publikationshinweis 

Neurodiversität. Die Sehnsucht nach kultureller Anerkennung, die Macht der neurotypischen Gesellschaft und Ansprüche an neurodiversitätsreflexive Pädagogik (Marek Grummt)

Neurodiversität konfrontiert traditionelle Ansätze der Störung mit einem neuen Konzept. In diesem Buch wird das Konzept umfassend u.a. in Bezug zu Autismus, ADHS oder auch Depression diskutiert, seine Entstehungsgeschichte nachgezeichnet und die zugehörige Neurodiversitätsbewegung vorgestellt. Der Band fundiert die deutschsprachigen Neurodiversity Studies mit theoretischen und empirischen Grundlagen kultur-, sozial- und erziehungswissenschaftlich. Zudem werden öffentliche Postings von Aktivist:innen interpretiert und 13 Punkte einer neurodiversitätsreflexiven Pädagogik vorgestellt.

Link zur Publikation bei Beltz
 

Grummt, M. (2025). Neurodiversität: Die Sehnsucht nach kultureller Anerkennung, die Macht der neurotypischen Gesellschaft und Ansprüche an neurodiversitätsreflexive Pädagogik. Weinheim: Beltz.