Veranstaltungen

Die JMC-FrEE-Veranstaltungen richten sich an lokale, regionale und nationale, aber auch internationale Teilnehmer*innen aus dem In- und Ausland, u. ä. an Mitglieder zivilgesellschaftlicher Organisationen, politische Entscheidungsträger*innen und andere interessierte Mitglieder der Öffentlichkeit. Auf die Partizipation von Schüler*innen (sowohl als aktive Teilnehmer*innen aber auch als Zuschauer*innen) aus Freiburger Grund- und weiterführenden Schulen wird ein besonderer Wert gelegt. Denn sie benötigen vielfältige Kenntnisse und Kompetenzen, um die Zukunft Europas gestalten zu können.

Europäisierung von Bildung und Erziehung

The Jean Monnet Chair Freiburg for European Education in collaboration with the Center for Teacher Training of the University of Education Freiburg is announcing a two-day online conference titled  Teacher Training in Europe (24 - 25 June 2022) Video (in German, with English subtitle)


Andrea Óhidy: Europeanization of Roma education policies in Central and Eastern Europe.21th Hungarian National Conference of Education Science 2021, University of Szeged, 19 november 2021 (online presentation)


„Acceptance and Rights of Minorities in the Western Balkans“ (Panel moderation: Andrea Óhidy)
Civil Society & Think Tank Forum II: Berlin 2021
Aspen Institute Germany & Südosteuropa Gesellschaft Berlin, 5 July 2021 (Online-Conference)


Andrea Óhidy:  Élethosszig  tanulni.  Az  Európai  Unió  lifelong  learning-koncepciójának adaptációja Magyarországon és Németországban 1996 és 2005 között. HuCER Conference 2021, 27 May 2021 (Online-Conference)


Andrea Óhidy: Policy Measures for Roma Inclusion of the European Union: Success and Challenges.
12th International Conference for Theory and Practice in Education.
Association of Educational Sciences, Budapest, 17 December 2020 (Online-Conference)


Symposium „Az Európai Unió oktatáspolitikája“
20th Hungarian National Conference of Education Science 2020
University of Debrecen, 7 November 2020 (Online-Conference)

Papers:
Fehérvári Anikó: Korai iskolaelhagyás az Európai Unióban
Forray R. Katalin: Európai tendenciák a roma, cigány népesség iskolázásában Magyarországon
Sebestyén Krisztina: 27 variáció nyelvpolitikára (poszter)
Andrea Óhidy: Az Európai Unió mint oktatáspolitikai aktor
 


Interkulturelle Pädagogik

Symposium „International and intercultural research in education“ 21th Hungarian National Conference of Education Science 2020, University of Szeged, 19 november 2021 (online)

Papers:

Alina Boutiuc-Kaiser: Coping with future professional challenges: doctoral degrees as part of lifelong learning strategies - The case of Asian doctoral students in Germany

Natascha Hofmann: Enriching experiences and challenges in educational biographies of Sinti*zze and Rom*nija: Findings of and reflections on a qualitative study

Fatima Chahin-Dörflinger: Education import from west to east: „New Education“ concepts and their adaption in Iran


Alfred Holzbrecher: Didaktik in der Migrationsgesellschaft - eine Frage der Vermittlung. Conference Schule und Unterrich in der Migrationsgesellschaft - allgemeindidaktische und fachdidaktische Perspektiven, University of Regensburg, 21 July 2021 (Online-Conference)


Andrea Óhidy: Dealing with Diversity in the Educational Practice – a Certificate Program at the University of Education, Freiburg.
Conference „Inclusive excellence and inclusive universities“, University of Pécs, 11 June 2021 (Online-Conference)
 


Pädagogischer Umgang mit bildungsbenachteiligten Lerngruppen (insbesondere aus der Europäischen Roma-Minderheit)

Andrea Óhidy: A Gyermekjogi Egyezmény implementációjának hatása Roma gyermekek oktatási helyzetére Skóciában, Cseh- és Németországban. 21th Hungarian National Conference of Education Science 2021, University of Szeged, 19 november 2021 (online presentation)


Symposium  „Children´s rights in European education. Dilemmas, challenges and implementation regarding Roma children“ an der European Conference on Educational Research, University of Geneva, 8 September 2021 (Online-Conference)

Papers:

Markéta Levinska & Dana Bittnerová: Social justice in Education from the Perspective of Roma Parents in the Czech Republic – a case study

Sheila Riddell: The Rights of Children with special and additional support needs in England and Scotland: a Cross-Border Comparative Study

Alina Boutiuc-Kaiser: After 30 years of UN-Convention: Reflection on the Education of Roma Children in Germany

Kari Hagatun: The Right for Education of Roma children in Norway - the Gap between International Commitments and Local Practices


Alina Boutiuc-Kaiser: The Impact of Covid-19 Pandemic on German Higher Education
HuCER Conference 2021, 26 May 2021 (Online-Conference)


Fatima  Chahin-Doerflinger:  Challenges  for  school  education  after  one  year  into  the COVID pandemic
HuCER Conference 2021, 27 May 2021 (Online-Conference)


Andrea Óhidy: A “Zsolnai-pedagógia” pedagógusképének “európaisága”
20th Hungarian National Conference of Education Science 2020
University of Debrecen, 6 November 2020 (Online-Conference)

Europäisierung von Bildung und Erziehung

Thema: Zur Bildungssituation von Roma in Europa. Die Bedeutung von Antiziganismus, Deutungshoheiten und Akteure
Referent*in: Natascha Hofmann
Zeit: 12. 07. 2021
Ort: PH Freiburg, Vorlesung „Bildungsverständnis und bildungspolitische Konzepte der Europäischen Union“, Online

Thema: Mehrsprachigkeit in Europa
Referent*in: Nadine Comes
Zeit: 14. 06. 2021
Ort: PH Freiburg, Vorlesung „Bildungsverständnis und bildungspolitische Konzepte der Europäischen Union“, Online
 

Interkulturelle Pädagogik

Thema: Interkulturelle Pädagogik
Referent*in: Alfred Holzbrecher
Zeit: 17. 11. 2020
Ort: PH Freiburg, Seminar „Pädagogischer Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht: Einführung“, Online

Thema: Migrationspädagogik
Referent*in: Natascha Hofmann
Zeit: 17. 11. 2020
Ort: PH Freiburg, Seminar „Pädagogischer Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht: Einführung“, Online

Thema: Pädagogik in der postmigrantischen Gesellschaft
Referent*in: Merle Marie Limpert
Zeit: 17. 11. 2020
Location: PH Freiburg, Seminar „Pädagogischer Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht: Einführung“, Online

Thema: Scaffolding Prinzipien in DAZ/DAF
Referent*in: Charlotte Zimmermann
Zeit: 1. 12. 2020
Ort: PH Freiburg, Seminar „Pädagogischer Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht: Einführung“, Online

 

Pädagogischer Umgang mit bildungsbenachteiligten Lerngruppen (insbesondere aus der Europäischen Roma-Minderheit)

Thema: Umgang mit minderjährigen unbegleiteten Geflüchteten
Referent*in: Sören Drewes
Zeit: 8. 12. 2020
Ort: PH Freiburg, Seminar "Pädagogischefr Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht: Einführung", Online

Thema: Aus dem Alltag einer Inklusionsklasse aus der Perspektive einer Lehrerin
Referent*in: Romina Meinig
Zeit: 8. 12. 2020
Ort: PH Freiburg, Seminar „Pädagogischer Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht: Einführung“, Online