![[Translate to English:] [Translate to English:]](/fileadmin/_processed_/8/d/csm_DSC_4466_af56834e3f.jpg)
Bangladesh: Education for sustainable engagement in the earth system
Development and evaluation of innovative didactic and methodological approaches in geo and environmental sciences at the University of Rajshahi and the Freiburg University of Education
Project lead: Prof. Dr. Gregor C. Falk
Bangladesh's education system is partly based on British traditions. In recent decades, both the structures and the curricula have been modified and further developed. Institutionalized didactic and methodological training for lecturers and researchers is limited in Bangladesh and only available as part of general pedagogical training. Courses in subject-specific education and training in the sense of a modern professional methodology are not yet established. The aim of the project is to develop, offer and evaluate course modules for the didactics and methodology of geography and other environmental sciences. With regard to an education for sustainable engagement in the Earth system, especially in the context of dynamic land use- and climate changes, geography plays a key role in research and teaching. In this context, a specifically didactically optimized methodology offers an additional qualitative element.
Falk, G. C. (2022): Von der Umwelterziehung zu einer Bildung zur nachhaltigen Teilhabe am System Erde. Bildungskonzepte für Umwelt und Globalisierung. In: PHFR Zeitschrift der Pädagogischen Hochschule Freiburg. Schwerpunkt 2022 Nachhaltigkeit, S. 6-9
Bertsch, J., Falk, G. C. (2014): Across the borders: International teams find their way between intellectual heritage and modernity. In: Proceedings 23 rd International Conference on South Asian Studies, Zurich, Switzerland
Falk, G.C. (2014): Bildungskooperation zwischen Bangladesch und Deutschland. Module zur Didaktik der Geo- und Umweltwissenschaften als Impuls deutscher Entwicklungszusammenarbeit. In: PH-FR, H. 1, S. 10-12
Bertsch, J., Falk, G.C. (2014): Geographiedidaktik in der Entwicklungszusammenarbeit: Risiken und Chancen des reziproken Transfers geographie-didaktischer Wissensbestände im universitären Bildungskontext. In: Geographien Südasiens 2 Extended Abstracts der 4. Jahrestagung des AK Südasien
Bertsch, J., Falk, G. C. (2013): Geographiedidaktik goes abroad ... Konzeption, Implementierung und Evaluation eines Studienmoduls zur Didaktik und Methodik der Geo- und Umweltwissenschaften. In: Neeb, K. et al. (Hrsg.): Hochschullehre in der Geographiedidaktik. Wie kann die Ausbildung zukünftiger Lehrerinnen und Lehrer optimiert werden? Gießen, S. 146 ff (Gießener Geographische Manuskripte Bd. 7)