Monika Martin
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Research Center for Climate Change Education and Education for Sustainable Development (ReCCE)
Address/Room | Mensa, Raum -203 |
Phone | +49 761 682-181 |
monika.martin(at)ph-freiburg.de |
Akademische Laufbahn
seit 01/2022 Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Pädagogischen Hochschule Freburg (Projekt ProBiKlima)
09/2018 - 03/2022 Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität Freiburg (Abteilung Pädagogische Psychologie)
Studium
2015 - 2018 Master Psychologie (Schwerpunkt Kognitionspsychologie, Lernen und Arbeiten), Universität Freiburg
2012 - 2015 Bachelor Psychologie, Universität Freiburg
2024
Farrell, M., Martin, M., Böheim, R., Renkl, A., Rieß, W., Könings, K.D., van Merriënboer, J.J.G., & Seidel, T. (2024). Signaling cues and focused prompts for professional vision support: The interplay of instructional design and situational interest in preservice teachers’ video analysis. Instructional Science.
doi.org/10.1007/s11251-024-09662-y .
2023
Martin, M., Farrell, M., Seidel, T., Rieß, W., Könings, K.D., van Merriënboer, J.J.G., & Renkl, A. (2023). Knowing what matters: Short introductory texts support pre-service teachers' professional vision of tutoring interactions. Teaching and Teacher Education, 124, 104014. doi.org/10.1016/j.tate.2023.104014
2022
Rieß, W., Martin, M., Mischo, C., Kotthoff, H.-G., Waltner,,E.-M. (2022). How Can Education for Sustainable Development (ESD) Be Effectively Implemented in Teaching and Learning? An Analysis of Educational Science Recommendations of Methods and Procedures to Promote ESD Goals. Sustainability, 14, 3708. https://doi.org/10.3390/su14073708
Martin, M., Farrell, M., Seidel, T., Rieß, W., Könings, K.D., van Merriënboer, J.J.G., & Renkl, A. (2022). Focused self-explanation prompts and segmenting foster pre-service teachers' professional vision - but only during training! Educational Technology in Higher Education, 19, 34. https://doi.org/10.1186/s41239-022-00331-z
Seidel, T., Farrell, M., Martin, M., Rieß, W., & Renkl, A. (2022). Developing scripted video cases for teacher education: Creating evidence-based practice representations using mock ups. Frontiers in Education. doi.org/10.3389/feduc.2022.965498
Farrell, M., Martin, M., Renkl, A., Rieß, W., Könings, K.D., van Merriënboer, J.J.G., & Seidel, T. (2022). An epistemic.network approach to teacher students' professional vision in tutoring video analysis. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.805422
2024
Martin, M., Stadler, M., Schwichow, M., Schuler, S., Stemmann, J., Künsting, J., Asshoff, R., Bender, U., Birke, F., Carrapatoso, A., Grundmeier, A.-M., Höger, C., & Rieß, W. (2024). Climate Literacy von Jugendlichen - Wissen und Können messbar machen. In J. Stemmann, J. Hartig & W. Rieß (Chairs), Diagnose von Lernendenmerkmalen im Kontext von Bildung für nachhaltige Entwicklung und Klimabildung [Symposium]. 11. GEBF-Tagung, Potsdam.
2023
Martin, M., Stadler, M., Künsting, J., & Rieß, W. (2023). Climate Literacy von Jugendlichen: Entwicklung eines Kompetenztests. In W. Rieß & U. Harms (Chairs), Climate Literacy als eine Aufgabe der Bildung für Nachhaltigkeit - Förderung und Messung [Symposium]. Internationale Tagung der Fachdidaktik der Biologie (FDdB), Ludwigsburg.
Martin, M., Stadler, M., Künsting, J., & Rieß, W. (2023). There is no planet B, so what now? Measuring climate literacy in teenagers [Roundtable]. 20th Biennial EARLI Conference (European Association of Research on Learning and Instruction), Thessaloniki, Greece.
Martin, M., Stadler, M., Künsting, J., & Rieß, W. (2023). Climate literacy of young people: Development and validation of a competence test [Poster Presentation]. International Conference on Environmental Psychology (ICEP), Aarhus, Denmark.
Martin, M., Farrell, M., Seidel, T., Rieß, W., & Renkl, A. (2023). Emphasis-Shift-Training und Selbsterklärungsprompts als Unterstützungsmaßnahmen in einem Professional-Vision-Kurztraining. In B. Gold & A. Gegenfurtner, Evidence-based teacher education – Effekte von evidenzbasierten Lehr-Lern-Prinzipien auf die Wirksamkeit videobasierter Lernumgebungen in der Lehrkräftebildung. [Symposium], 10. GEBF-Tagung, Duisburg.
2022
Martin, M., Farrell, M., Seidel, T., Rieß, W., & Renkl, A. (2022). Mit Videos die Professionelle Unterrichtswahrnehmung trainieren: Was hilft und was nicht? - Ergebnisse aus dem TEVI-Projekt. [Einzelbeitrag], 9. GEBF-Tagung (Online-Konferenz).
2021
Martin, M., Farrell, M., Seidel, T., Rieß, W., & Renkl, A. (2021). Mit Videos die Professionelle Unterrichtswahrnehmung trainieren – effektiver durch Segmentieren und fokussierte Prompts? In M. Nickl, D. Sommerhoff, & T. Seidel (Chairs), Gestaltungsmerkmale digitaler simulationsbasierter Lernumgebungen in der Lehrerbildung [Symposium]. Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), digiGEBF Thementagung „Digitalisierung im Bildungsbereich: Potentiale und Herausforderungen“, Online-Konferenz.
Martin, M., Farrell, M., Seidel, T., Rieß, W., & Renkl, A. (2021). Acquiring professional vision by classroom video: Effects of segmenting and self-explanation prompts.[Paper Presentation]. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 19th Biennal Conference, Online Conference.
2019
Martin, M., Farrell, M., Rieß, W., Hetmanek, A., Seidel, T. & Renkl, A. (2019). Fostering student teachers' tutoring knowledge with video examples: Effects of multimedia instructional design.[Roundtable Contribution, winner of the "Best of JURE roundtable" award]. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), JURE Preconference of the 18th Biennial Conference, Aachen, Germany.