Dr. Babette Park

Akademische Rätin

Institut für Psychologie , Abteilung Lernen mit Medien

Address/Room
Heinrich-von-Stephan-Str. 5a; Hölderle-Carré, 1. OG
 
Phone +49 761 682-364
E-Mail babette.park(at)ph-freiburg.de
Consultation hour Nach vorheriger Absprache per E-Mail

Dr. Babette Park is Associate Professor in Psychology at University of Education Freiburg since 2022. She finished her PhD funded by the German Research Foundation (DFG) in 2010 and held a chair as Juniorprofessor funded by the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF) from 2012 until 2020 at Saarland University. In addition, she was Visiting Colleague at University of New Mexico, USA in 2009 and Visiting Professor at JLU Giessen in the years 2018 and 2019. She has also been teaching at Leuphana University Lüneburg in 2021 and 2022. Dr. Babette Park is working in an international research network on multimedia learning and cognitive load. She is running basic-oriented research in order to develop cognitive load measures, instructional-psychological research by investigating cognitive and affective processes in multimedia learning, and is focussing on conditions and determinants of successful learning in application-oriented research.

See also: www.researchgate.net/profile/Babette-Park


"Emotion and Seduction" - Cognitive and Affective Processes in Multimedia Learning

  • The role of emotions, motivation and interest within the learning process
  • Emotional Design and Seductive Details
  • Individual differences / learner characteristics, e.g. prior knowledge, expertise, working memory capacity, spatial ability
  • Research methods: Thinking-aloud, dual-task, eye-tracking

Recent focus: Interplay between music, emotions and cognition in the context of digital learning

Fostering Mental Animation and Using Different Modalities while Learning with Digital Media

  • Effects of mental animation prompts
  • Effects of modalities (pure visual vs. audiovisual material; using haptics in different ways vs. no haptics)

Recent focus: Embodied Cognition/Human movement in learning - learning by moving and haptics in the context of education-psy chological contexts and digital learning, e.g. Pointing and Tracing

"Rhythm and Eye" - Cognitive Load Theory and Development of Methods for Measuring Cognitive Load 

  • Theory development (see for example the dissertation of Dr. Babette Park: scidok.sulb.uni-saarland.de/volltexte/2010/3478/)
  • Development, validation and comparison of different instruments for measuring cognitive load or working memory load, respectively, and executive control processes, e.g. via the Rhythm Method (Park, 2010; Park & Brünken, 2015) or eye-tracking

Recent focus: Eye-Tracking

Biografische Notizen

  • Seit SoSe 2022: Akademische Rätin, Abt. Lernen mit Medien, Institut für Psychologie, PH Freiburg bei Prof. Dr. Rolf Plötzner
  • SoSe 21 & WiSe 21/22: Lehrkraft für besondere Aufgaben an der Leuphana Universität Lüneburg, Institut für Bildungswissenschaft, bei Prof. Dr. Marc Kleinknecht
  • WiSe 2019 - WiSe 20/21: Weiterhin Juniorprofessorin, Universität des Saarlandes (UdS) (kein Tenure-Track; befristet bis WiSe 20/21)
  • SoSe 2018-2019: 3 Semester Vertretung der W2-Professur für Pädagogische Psychologie an Justus-Liebig-Universität Gießen
  • Juli 2016: Habilitationsäquivalente Leistung: Positive Evaluation der Forschungs- & Lehraktivitäten auf Juniorprofessur an UdS
  • Oktober 2013 - März 2014: 5 Monate Elternzeit
  • 29. August 2012: Ernennung zur Juniorprofessorin an der Fachrichtung Bildungswissenschaften der UdS, Saarbrücken (befristet auf 6 Jahre); Drittmittelgeber: BMBF Großprojekt der UdS (Qualitätspakt Lehre/01PL12057)
  • Mai 2012: Listenplatz in Bewerbungsverfahren um Juniorprofessur (W1) für Lehr-Lernforschung in den MINT-Fächern und der Medizin an der Universität Ulm
  • Juni 2011: Listenplatz in Bewerbungsverfahren um Juniorprofessur (W1) für Erziehungswissenschaft/Pädagogische Psychologie an der UdS
  • SoSe 2007 - SoSe 2012: Wississenschaftliche Mitarbeiterin, Empirische Bildungsforschung FR Bildungswissenschaften, Universität des Saarlandes, bei Prof. Dr. Roland Brünken, u.a. gemeinsame Leitung des DFG-Projekts “Additive Cognitive Load Effekte“ Drittmittelgeber: DFG (Br 2082/6-1)
  • 2009: 3-monatiger Forschungsaufenthalt an University of New Mexico, Albuquerque, USA, Prof. Dr. Roxana Moreno, Ph.D., J.D.
  • SoSe 2007 - WiSe 2009/10: Promotion im Fach Psychologie an der Universität des Saarlandes, Saarbrücken; Titel der Dissertation: “Testing the Additivity Hypothesis of Cognitive Load Theory“
  • SoSe 2005 - WiSe 2006/07: Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Abt. Persönlichkeitsentwicklung & Erziehung, FR Erziehungswissenschaft, UdS, bei Prof. Dr. Robin Stark, u.a. gemeinsame Leitung des interdisziplinären Projekts “Lesen, Reden, Schreiben bei HauptschulabsolventInnen deutscher und nicht-deutscher Muttersprache: Leistungstests, Förderprogramm, Evaluation“ (LRS) in Kooperation mit Prof. Norbert Gutenberg Sprechwissenschaft der UdS, Drittmittelgeber: Microsoft Deutschland sowie Verband Saarländischer Unternehmen
  • April 2004 - März 2005: Tätigkeit in der Personalabteilung Schulung/Personalentwicklung der Cosmos-Lebensversicherungs-AG, Saarbrücken
  • 2002: Psychologisches Praktikum im Bereich Familienberatung und Kinder- und Jugendpsychotherapie (Verhaltenstherapie) im Sozialpädiatrischen Zentrum für Frühförderung (SPZ) der Reha Westpfalz, Landstuhl bei Dr. Frank W. Paulus
  • WiSe 2000 - WiSe 2002/03: Studentische Hilfskraft in der Abteilung Entwicklungspsychologie der Fachrichtung Psychologie der UdS, bei Prof. Dr. Ulman Lindenberger & Prof. Dr. Jutta Kray; DFG-Projekt SPP-1107 “Exekutive Funktionen“ (Grundschulkinder vs. junge vs. ältere Erwachsene)
  • WiSe 1999 - WiSe 2003/04 (9 Semester): Studium im Fach Psychologie (Diplom) an der Universität des Saarlandes, Saarbrücken; Titel der Diplomarbeit in Entwicklungspsychologie: “Age-related differences in Executive Control: The role of articulatory processes“
  • Auslandsaufenthalte in den Jahren 1998 und 1999 an der Universität Granada, Spanien sowie im Rahmen eines Psychologischen Jahrespraktikums in verschiedenen Kinderheimen in La Paz, Bolivien

Sprachen: Englisch, Französisch, Spanisch, Koreanisch

PARK, née KOCH (all publications before 2010)

h-index (09/2022) on Google Scholar: 18 with around 2000 citations and over 200 citations on individual contributions as first author; see also: www.researchgate.net/profile/Babette-Park

10 MOST CITED AND RECENT PUBLICATIONS

Knörzer, L., Brünken, R., & Park, B. (2016). Facilitators or suppressors: Effects of experimentally induced emotions on multimedia learning. Learning & Instruction, 44, 97-107.

Korbach, A., Ginns, P., Brünken, R., & Park, B. (2020). Should learners use their hands for learning? Results from an eye-tracking study. Journal of Computer Assisted Learning, 36, 102-113.

Park, B., & Brünken, R. (2015). The rhythm method: A new method for measuring cognitive load – an experimental dual-task study. Applied Cognitive Psychology, 29, 232-243. DOI: 10.1002/acp.3100.

Park, B., Flowerday, T., & Brünken, R. (2015). Cognitive and affective effects of seductive details in multimedia learning. Computers in Human Behavior, 44, 267-278. 

Park, B., Knörzer, L, Plass, J. L., & Brünken, R. (2015). Emotional design and positive emotions in multimedia learning: An eye tracking study on the use of anthropomorphisms. Computers & Education, 86, 30-42.

Park, B., Korbach, A., & Brünken, R. (2020). Does thinking-aloud affect learning, visual information processing and cognitive load when learning with seductive details as expected from self-regulation perspective? Computers in Human Behavior. 111, 106411 doi.org/10.1016/j.chb.2020.106411

Park, B., Korbach, A., & Brünken, R. (2015). Do learner characteristics moderate the seductive-details-effect? A cognitive-load-study using eye-tracking. Journal of Educational Technology & Society, 18, 24-36. 

Park, B., Moreno, R., Seufert, T., & Brünken, R. (2011). Does cognitive load moderate the seductive details effect? A multimedia study. Computers in Human Behavior, 27, 5-10.

Park, B., Münzer, S., Seufert, T., & Brünken, R. (2016). The role of spatial ability when fostering mental animation in multimedia learning: An ATI-study. Computers in Human Behavior, 64, 497-506.

Stark, L., Malkmus, E., Stark, R., Brünken, R. & Park, B. (2018). Learning-related emotions in multimedia learning: An application of Control-Value Theory. Learning and Instruction, 58, 42-52.


ALL PUBLICATIONS 

Publications – Theses

Koch, B. (2004). Age-related differences in Executive Control: The role of articulatory processes. Diplomarbeit, Saarbrücken: Universität des Saarlandes.

Park, B. (2010). Testing the Additivity Hypothesis of Cognitive Load Theory. Dissertation, Saarbrücken: Universität des Saarlandes. scidok.sulb.uni-saarland.de/volltexte/2010/3478/


Publications - in preperation and submitted

Korbach, A., Stark, L., Brünken, R. & Park, B. (in prep.). The seductive details effect revisited – Combining eye tracking data and think-aloud protocols.

Park, B., & Brünken, R. (in prep.). The Rhythm Method – A cognitive load measure: Testing its modality specificity.

Park, B., Ginns, P., Brünken, R. & Korbach, A. (subm.). Which method matters: Tracing or pointing? Comparing different tactile methods in learning.


Publications - Contributions to Scientific Journals (international with peer-review)

Knörzer, L., Brünken, R., & Park, B. (2016). Emotions and multimedia learning: The moderating role of learner characteristics. Journal of Computer Assisted Learning, 32, 618-631. doi: 10.1111/jcal.12158

Knörzer, L., Brünken, R., & Park, B. (2016). Facilitators or suppressors: Effects of experimentally induced emotions on multimedia learning. Learning & Instruction, 44, 97-107.

Knörzer, L., Stark, R., Park, B., & Rolle, C. (2016). “I like reggae and Bob Marley is already dead”: An empirical study on music-related argumentation. Psychology of Music, 44, 1158-1174. DOI: 10.1177/0305735615614095

Korbach, A., Brünken, R., & Park, B. (2018). Differentiating different types of cognitive load: A comparison of different measures. Educational Psychology Review, 30, 503-529. doi:10.1007/s10648-017-9404-8

Korbach, A., Brünken, R., & Park, B. (2016). Learner characteristics and information processing in multimedia learning: A moderated mediation of the seductive details effect. Learning and Individual Differences, 51, 59-68.

Korbach, A., Brünken, R., & Park, B. (2017). Measurement of cognitive load in multimedia learning: A comparison of different objective measures. Instructional Science, 45, 515-536. doi:10.1007/s11251-017-9413-5

Korbach, A., Ginns, P., Brünken, R., & Park, B. (2020). Should learners use their hands for learning? Results from an eye-tracking study. Journal of Computer Assisted Learning, 36, 102-113.

Park, B., & Brünken, R. (2015). The rhythm method: A new method for measuring cognitive load – an experimental dual-task study. Applied Cognitive Psychology, 29, 232-243. DOI: 10.1002/acp.3100.

Park, B., Flowerday, T., & Brünken, R. (2015). Cognitive and affective effects of seductive details in multimedia learning. Computers in Human Behavior, 44, 267-278. 

Park, B., Knörzer, L, Plass, J. L., & Brünken, R. (2015). Emotional design and positive emotions in multimedia learning: An eye tracking study on the use of anthropomorphisms. Computers & Education, 86, 30-42.

Park, B., Korbach, A., & Brünken, R. (2020). Does thinking-aloud affect learning, visual information processing and cognitive load when learning with seductive details as expected from self-regulation perspective? Computers in Human Behavior, 111, 106411. doi.org/10.1016/j.chb.2020.106411

Park, B., Korbach, A., & Brünken, R. (2015). Do learner characteristics moderate the seductive-details-effect? A cognitive-load-study using eye-tracking. Journal of Educational Technology & Society, 18, 24-36. 

Park, B., Münzer, S., Seufert, T., & Brünken, R. (2016). The role of spatial ability when fostering mental animation in multimedia learning: An ATI-study. Computers in Human Behavior, 64, 497-506.

Park, B., Moreno, R., Seufert, T., & Brünken, R. (2011). Does cognitive load moderate the seductive details effect? A multimedia study. Computers in Human Behavior, 27, 5-10.

Park, B., Plass, J. L. & Brünken, R. (2014). Cognitive and affective processes in multimedia learning. Learning and Instruction, 29, 125-127.

Stark, L., Brünken, R., & Park, B. (2018). Emotional text design in multimedia learning: A mixed-methods study using eye tracking. Computers & Education, 120, 185-196.

Stark, L., Malkmus, E., Stark, R., Brünken, R. & Park, B. (2018). Learning-related emotions in multimedia learning: An application of Control-Value Theory. Learning and Instruction, 58, 42-52.

Book Chapters (international with peer-review)

Kirschner, P., Park, B., Malone, S., & Jarodzka, H. (2018). Towards a cognitive theory of multimedia assessment (CTMMA). In: J. M. Spector, B. B. Lockee, & M. D. Childress (Eds.), Learning, Design, and Technology. An International Compendium of Theory, Research, Practice, and Policy. Springer.

Knörzer, L., Brünken, R. & Park, B. (accepted). Cued retrospective recall method reveals processes of multimedia learning. In E. Klopp, J. F. Schneider & R. Stark (Eds.), Thinking aloud: The mind in action. Weimar: Betruch. 

Koch, B., Seufert, T. & Brünken, R. (2008). One more expertise reversal effect in an instructional design to foster coherence formation. In J. Zumbach, N. Schwartz, T. Seufert & l. Kester (Eds.), Beyond knowledge: The legacy of competence. Meaningful computer-based learning environments (pp. 207-215). Berlin: Springer.

Moreno, R., & Park, B. (2010). Cognitive load theory: Historical development and relation to other theories. In J. L. Plass, R. Moreno, & R. Brünken (Eds.), Cognitive load theory (pp. 9-28). New York: Cambridge University Press.

Park, B., & Brünken, R. (2018). Secondary task as a measure of cognitive load. In R. Zheng (Ed.), Cognitive load measurement and application: A theoretical framework for meaningful research and practice (pp. 75-92). Routledge.

Park, B., Korbach, A., Ginns, P. & Brünken, R. (2019). Effects of pointing and tracing gestures on learning performance, eye movement and cognitive load. In S. Tindall-Ford, S. Agostinho & J. Sweller (Eds.), Advances in cognitive load theory: Rethinking teaching (pp. 142-154). Routledge. 

Stark, R. & Koch, B. (2007). WALe - A problem-oriented computer-based learning environment to foster quality of interpretation and argumentation. In V. Uskov (Hrsg.), Proceedings of the Sixth IASTED International Conference on Web-based Education WBE 2007, March 14-16, Chamonix, France, Paper number: 557-801.

Book Chapters and Contributions to Scientific Journals (national)

Brünken, R., Koch, B. & Jänen, I. (2009). Pädagogisch-Psychologische Grundlagen. In M. Henninger & H. Mandl (Hrsg.), Handbuch Medien- und Bildungsmanagement (S. 91-106). Weinheim: Beltz.

Götze, L., Grimm, T., Gutenberg, N., Kröninger, K., Mueller-Liu, P., Park, B., Pietzsch, T. & Stark, R. (2017). Die Tests. In L. Götze, N. Gutenberg, & R. Stark (Hrsg.), Sprachliche Schlüsselkompetenzen und die Ausbildungsreife Jugendlicher. Leseverstehen, Hörverstehen, mündliches und schriftliches Formulieren bei Hauptschulabsolventen deutscher und nichtdeutscher Muttersprache (S. 91-126). Reihe: Im Medium fremder Sprachen und Kulturen. Frankfurt: Peter Lang.

Gutenberg, N., Park, B. & Stark R. (2017). Problemstellung, Ziele und Vorgehensweise des Projekts ‚LRS – Lesen, Reden, Schreiben‘. In L. Götze, N. Gutenberg, & R. Stark (Hrsg.), Sprachliche Schlüsselkompetenzen und die Ausbildungsreife Jugendlicher. Leseverstehen, Hörverstehen, mündliches und schriftliches Formulieren bei Hauptschulabsolventen deutscher und nichtdeutscher Muttersprache (S. 15-22). Reihe: Im Medium fremder Sprachen und Kulturen. Frankfurt: Peter Lang.

Gutenberg, N., Stark, R., Koch, B. (2006). ’Lesen, Reden, Schreiben’. Ein Forschungsprojekt zum Leseverstehen, Hörverstehen, schriftlichen und mündlichen Formulieren bei Hauptschulabsolventen deutscher und nicht-deutscher Muttersprache: Leistungstests – Förderprogramm – Evaluation. Sprechen, II/2006, 14-33.

Knörzer, L., Rolle, C., Stark, R. & Park, B. (2015). "…er übertreibt und das macht mir seine Version zu nervös ": Einzelfallanalysen musikbezogener Argumentationen. In A. Niessen & J. Knigge (Hrsg.), Musikpädagogische Forschung, Band 36.

Linsenmeier, J., Kröninger, K., Mueller-Liu, P. & Park, B. (2017). Schreiben, Schreibkompetenz und Schreibfähigkeit. In L. Götze, N. Gutenberg, & R. Stark (Hrsg.), Sprachliche Schlüsselkompetenzen und die Ausbildungsreife Jugendlicher. Leseverstehen, Hörverstehen, mündliches und schriftliches Formulieren bei Hauptschulabsolventen deutscher und nichtdeutscher Muttersprache (S. 67-72). Reihe: Im Medium fremder Sprachen und Kulturen. Frankfurt: Peter Lang.

Park, B. (2013). Mediendidaktik. In H. Häcker & K. Stapf (Hrsg.), Dorsch Psychologisches Wörterbuch. Bern: Huber.

Park, B. (2013). Modalitäts-Effekt. In H. Häcker & K. Stapf (Hrsg.), Dorsch Psychologisches Wörterbuch. Bern: Huber.

Stark, L., Park, B. & Brünken, R. (2017). Emotionen beim Lernen mit Multimedia. In S. Ladel, J. Knopf & A. Weinberger (Hrsg.), Digitalisierung und Bildung: Eine Betrachtung aus verschiedenen Perspektiven. Springer VS: Wiesbaden.


Publications – Talks, Poster Presentations, Round Tables

2021

Park, B., Korbach, A., Stark, L. & Brünken, R. (2021). Looking behind the scenes of seductive details: Combining Eye-Tracking and Thinking-Aloud. EARLI Conference online, Gothenburg, Sweden.

2020 

See invited talks

2019

Park, B., Korbach, A., & Brünken, R. (2019). Die Wirkung von lautem Denken auf Lernleistung, kognitive Belastung und visuelle Informationsverarbeitung. Session Kognition auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, September 9-12, Leipzig.

Park, B., Korbach, A., & Brünken, R. (2019). The impact of thinking-aloud protocols on learning success, cognitive load and visual information processing. International Cognitive Load Theory Conference, June 17-19, Maastricht, The Netherlands.

2018

Park, B., Korbach, A., Ginns, P. & Brünken, R. (2018). Wie wirken Pointing- und Tracinggesten auf die Informationsverarbeitung und die kognitive Belastung beim Lernen mit Multimedia? 51. DGPs-Kongress, 15.-20. September, Frankfurt.

Park, B., Korbach, A., Ginns, P. & Brünken, R. (2018). Pointing or tracing gestures for learning with multimedia instructions? 11th International Cognitive Load Theory Conference (ICLTC), September, Beijing, China.

Park, B., Korbach, A., Ginns, P. & Brünken, R. (2018). Should learners use their hands for learning? Results from an eye-tracking study. AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting, April 13-17, New York, USA.

Park, B., Korbach, A., Ginns, P. & Brünken, R. (2018). Haptik und Lernen: Eine Eye-Tracking Studie zur Prüfung verschiedener Erklärungsansätze des Effekts von Pointing- und Tracing-Gesten. 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 15.-17. Februar, Basel.

2017

Korbach, A., Brünken, R. & Park, B. (2017). Blickverhalten als Indikator für kognitive Prozesse beim Lernen mit mentalen Animationsaufgaben. Beitrag im Symposium “Eye-Tracking-Daten in der Lernforschung: Kognitive und motivationale Perspektiven“. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Münster.

Malkmus, E., Knörzer, L., Park, B., & Brünken, R. (2017). Leistungsemotionen beim Lernen mit Multimedia: Eine Anwendung der Kontroll-Wert-Theorie nach Pekrun. 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg.

Park, B. & Brünken, R. (2017). The rhythm method - a modality-unspecific measure of executive control and cognitive load? PAEPSY, Münster.

Park, B., Korbach, A., & Brünken, R. (2017). Auf den zweiten Blick: Verschiedene Effekte von Seductive Details auf das Blickverhalten beim Lernen mit multimedialen Instruktionen. Beitrag im Symposium “Eye-Tracking-Daten in der Lernforschung: Kognitive und motivationale Perspektiven“. PAEPSY, Münster.

Park, B., Korbach, A., Ginns, P., & Brünken, R. (2017). Wie lässt sich der Tracing-Effekt erklären? Eine Eye-Tracking Studie zu Erklärungsansätzen aus der Embodied Cognition-Forschung. 5. Tagung der GEBF, Heidelberg.

Park, B., Korbach, A., Ginns, P., & Brünken, R. (2017). Effects of pointing and tracing gestures on learning performance, eye-movements and cognitive load. International Cognitive Load Theory Conference, Wollongong, Australia, funded by the German Academic Exchange Service (DAAD).

Stark, L., Park, B., & Brünken, R. (2017). Achievement emotions in multimedia learning: An application of Control-Value Theory. EARLI Conference, August 31, Tampere, Finland.

2016

Knörzer, L., Brünken, R., & Park, B. (2016a). Emotional Design von Textelementen beim multimedialen Lernen. 4. Tagung der GEBF, Berlin.

Knörzer, L., Brünken, R., & Park, B. (2016b). Emotionales Design von Texten beim multimedialen Lernen: Eine Mixed-Methods-Studie. 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Universität Leipzig, 18.-22. September, Leipzig.

Knörzer, L., Brünken, R., & Park, B. (2016c). How emotions affect multimedia learning: A study on mechanisms of action. AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting, Washington DC, USA.

Korbach, A., Ginns, P., Brünken, R., Park, B. (2016). Effects of tracing gestures: An eye-tracking study. International Cognitive Load Theory Conference, Bochum, Germany. Funded by the German Federal Ministry of Education and Research.

Park, B. Korbach, A., Brünken, R. (2016). Differentiating measurement of cognitive load factors in multimedia learning: A comparison of different measures. International Cognitive Load Theory Conference, Bochum, Germany. Funded by the German Federal Ministry of Education and Research.

2015

Knörzer, L., Brünken, R., & Park, B. (2015a). Beeinträchtigen oder unterstützen Emotionen multimediales Lernen? Eine Eye-Tracking Studie. 15. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), Kassel. 

Knörzer, L., Brünken, R., & Park, B. (2015b). Learner characteristics moderate the influence of emotions on multimedia learning. 16th Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus. 

Knörzer, L., Brünken, R., & Park, B. (2015c). Beeinflussen Lernermerkmale die Wirkung von Emotionen auf multimediales Lernen? GEBF Tagung, Bochum. 

Knörzer, L., Stark, R., Park, B., & Rolle, C. (2015). An expertise study on music-related argumentation. AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting, Chicago, USA. 

Korbach, A., Knörzer, L., Brünken, R., & Park, B. (2015). Measurement of Cognitive Load in Multimedia Learning: A Comparison of Different Objective Measures. AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting, Chicago, USA. 

Park, B. (2015b). Der Einfluss verschiedener Lehrcharakteristika von Nachwuchslehrenden auf die Qualität der Hochschullehre. Beitrag zum Symposium zu empirischer Hochschulforschung - Bedingungen und Determinanten erfolgreicher Hochschullehre aus pädagogisch-psychologischer Perspektive. 15. Fachgruppentagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (PAEPs), Kassel.

Park, B., Korbach, A., & Brünken, R. (2015a). The Rhythm Method: Is it a modality-UNspecific measurement of cognitive load? International Cognitive Load Theory Conference, Fort Collins, CO, US. Funded by the German Federal Ministry of Education and Research and the Vereinigung der Freunde der Universität des Saarlandes e.V. 

Park, B., Korbach, A., & Brünken, R. (2015b). Do learner characteristics moderate the seductive details effect? A cognitive load study using eye-tracking. International Cognitive Load Theory Conference, Fort Collins, CO, US. Funded by the German Federal Ministry of Education and Research and the Vereinigung der Freunde der Universität des Saarlandes e.V. 

2014

Knörzer, L., Korbach, A., Brünken, R., & Park, B. (2014). An Eye Tracking-Study. The Role of Mood-Induction and Emotional Design in Multimedia Learning. AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting, Philadelphia, USA.

Knörzer, L., Rolle, C., Park, B., Stark, R. (2014). Musikbezogenes Argumentieren – Eine Expertisestudie. AMPF (Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung) Jahrestagung, Neuwied.

Knörzer, L., Stark, R., Rolle, C., & Park, B. (2014). Eine Expertisestudie zu musikbezogener Argumentationskompetenz. 79. AEPF (Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung) Tagung, Hamburg.

Korbach, A., Knörzer, L., Brünken, R., & Park, B. (2014). How do seductive details work? An ATI-study using eye tracking. AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting, Philadelphia, USA.

Korbach, A., Park, B. & Brünken, R. (2014). Measurement of cognitive load in multimedia learning: A comparison of different objective measures. The 7th International Cognitive Load Theory Conference, June 24-26, Taipei, Taiwan, funded by the German Federal Ministry of Education and Research (Bundesministerium für Bildung und Forschung).

Park, B., Flowerday, T., & Brünken, R. (2014). Cognitive and Affective Processing in Multimedia Learning. AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting, Philadelphia, USA.

2013

Park, B., Flowerday, T., & Knörzer, L. (2013). Cognitive and Affective Effects in Multimedia Learning: A Moderated Mediation Analysis. 15th European Conference for Research on Learning and Instruction, August 27 - 31, Munich, Germany, funded by the German Federal Ministry of Education and Research (Bundesministerium für Bildung und Forschung).

Park, B., & Knörzer, L. (2013). Positive Emotions in Multimedia Learning: An Eye Tracking-Study. 15th European Conference for Research on Learning and Instruction, August 27 - 31, Munich, Germany, funded by the German Federal Ministry of Education and Research (Bundesministerium für Bildung und Forschung).

Park, B., & Korbach, A. (2013). Does spatial ability and previous knowledge moderate the seductive details effect? An ATI-study using eye tracking. 15th European Conference for Research on Learning and Instruction, August 27 - 31, Munich, Germany, funded by the German Federal Ministry of Education and Research (Bundesministerium für Bildung und Forschung).

Park, B., Münzer, S., Seufert, T., & Brünken, R. (2013). How to Foster Mental Animation? – An ATI-Study Focusing on Spatial Ability and Cognitive Load. The 6th International Cognitive Load Theory Conference, June 26-28, Toulouse, France, funded by the German Federal Ministry of Education and Research (Bundesministerium für Bildung und Forschung).

2012

Park, B. & Brünken, R. (2012). The Rhythm Task: A new method for measuring cognitive load while learning from multimedia instruction. AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting, April 13-18, Vancouver, British Columbia, Canada; funded by “Freunde der Universität des Saarlandes e.V.“, Germany.

Park, B., Flowerday, T. & Brünken, R. (2012). Kognitive und affektive Effekte 
von Seductive Details beim Lernen mit multimedialen Instruktionen. 48. DGPs Kongress, Universität Bielefeld, 23.-27. September, Bielefeld.

2011

Park, B. & Brünken, R. (2011a). Die Rhythmusaufgabe - ein neues Messverfahren zur Erfassung kognitiver Belastung beim Lernen. Beitrag auf der 13. Fachtagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, 14.-16.09., Erfurt.

Park, B. & Brünken, R. (2011b). The rhythm task – A new method for measuring cognitive load? Paper presentation on the 14th European Conference for Research on Learning and Instruction, August 30 - September 3, Exeter, England, funded by the German Academic Exchange Service (Deutscher Akademischer Austausch Dienst). 

Park, B., Seufert, T., Moreno, R., & Brünken, R. (2011). Testing the Additivity Hypothesis of Cognitive Load Theory – A Modality and Coherence Study. Paper presentation on the 14th European Conference for Research on Learning and Instruction, August 30 - September 3, Exeter, England, funded by the German Academic Exchange Service (Deutscher Akademischer Austausch Dienst).

2010

Park, B. & Brünken, R. (2010a). Ein neues Messverfahren zur direkten Erfassung der kognitiven Belastung beim Lernen: Die kontinuierliche Dual-Task Methode mit internalisiertem Hinweisreiz. Beitrag auf der 52. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), 22.-24. März., Saarbrücken.

Park, B. & Brünken, R. (2010b). How to measure cognitive load in working memory while learning? – An experimental dual-task study of continuous secondary tasks with internalized cues. The 4th International Cognitive Load Theory Conference, November 22-25, Hong Kong and Macau, China, funded by the German Academic Exchange Service (Deutscher Akademischer Austausch Dienst).

Park, B. & Brünken, R. (2010c). How to measure cognitive load while learning from multimedia instruction? An experimental dual-task study. EARLI SIG 6 Instructional Design in cooperation with SIG 7 Learning and Instruction with Computers 2010, August 29 - September 1, Ulm, Germany.

Park, B., Moreno, R., Seufert, T., & Brünken, R. (2010). Testing the Additivity Hypothesis of Cognitive Load Theory: Modality and "Seductive Details" in multimedia instruction. AERA (American Educational Research Association) Annual Meeting, April 29 - May 5, Denver, Colorado, United States of America.

Park, B., Münzer, S., Seufert, T. & Brünken, R. (2010). Wie lässt sich mentale Animation fördern? Ergebnisse einer Studie zur empirischen Prüfung der Additivitätshypothese der Cognitive Load Theory. 47. DGPs Kongress, Universität Bremen, 26.-30. September, Bremen.

2009

Klein, M., Park, B., Seufert, T. & Brünken, R. (2009). „Seductive Details“ in multimedialen Lehr-Lernsystemen: Effekte unterschiedlicher Präsentationsformen von Seductive Details auf den Lernerfolg und die Kognitive Belastung. Poster auf der 12. Fachtagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, 07.-09.09., Saarbrücken.

Koch, B., Münzer, S., Seufert, T. & Brünken, R. (2009). Testing the Additivity Hypothesis of Cognitive Load Theory: Combined Variation of Modality and Seductive Details in a Self-Paced Multimedia Instruction. Third International Cognitive Load Theory Conference, March 2-4, Heerlen, The Netherlands.

Park, B., Moreno, R., Seufert, T., & Brünken, R. (2009). Empirische Prüfung der Additivitätshypothese der Cognitive Load Theory: Eine kombinierte Variation von Modalität und Seductive Details in einem lernergesteuerten, multimedialen Lehr-Lernsystem. Beitrag auf der 12. Fachtagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, 07.-09.09., Saarbrücken.

Park, B., Seufert, T. & Brünken, R. (2009). "Seductive Details" in multimedia learning: Interference effect or arousal effect? The influence of learners' memory skills. 13th European Conference for Research on Learning and Instruction, August 25-29, Amsterdam, Netherlands.

Zindler, A., Park, B., Seufert, T. & Brünken, R. (2009). Empirische Prüfung der Additivitätshypothese der Cognitive Load Theory: Eine kombinierte Variation von Modalität und Kohärenzbildungshilfen in einem lernergesteuerten, multimedialen Lehr-Lernsystem. Poster auf der 12. Fachtagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, 07.-09.09., Saarbrücken.

2008

Koch, B., Seufert, T. & Brünken, R. (2008). Didaktische Reduktion in multimedialen Lernumgebungen: Ist die fokussierte Verarbeitung external steuerbar? 71. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), 25.-27.08., Kiel.

Koch, B., Seufert, T. & Brünken, R. (2008). One more expertise reversal effect in an instructional design supposed to foster coherence formation. EARLI SIG 7 Learning and Instruction with Computers in cooperation with SIG 6 Instructional Design 2008, September 3-5, Salzburg, Austria.

Koch, B., Seufert, T., Zander, S. & Brünken, R. (2008). Adults’ visualization strategies as a tool for text comprehension. International Congress of Psychology, July 20-25, Berlin, Germany.

2007

Koch, B., Seufert, T. & Brünken, R. (2007). Effekte visuell dargebotener semantischer Kohärenzbildungshilfen beim Lernen mit multiplen Repräsentationen: Welche Rolle spielt das Vorwissen? Vortrag auf der 11. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der DGPs, 17.-19.09.2007, Berlin: Humboldt-Universität zu Berlin.

Koch, B., Stark, R., Gutenberg, N., Götze, L. & Grimm, T. (2007a). Förderung der sprachlich-sprecherischen Kommunikation von Hauptschülern: Phänomene, Taxonomie und Fehleranalyse im Bereich “Textfähigkeit“. Posterpräsentation auf der 4. Tagung der Sektion "Empirische Bildungsforschung" der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), März 2007, Wuppertal.

Koch, B., Stark, R., Gutenberg, N., Götze, L. & Grimm, T. (2007b). Förderung der sprachlich-sprecherischen Kommunikation von Hauptschülern: Phänomene, Taxonomie und Fehleranalyse im Bereich "Textfähigkeit". 69. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung, Wuppertal.

2006

Koch, B., Stark, R. & Gutenberg, N. (2006). Handwritten and computer-assisted writing of secondary school students: Main deficits and consequences. 10th International Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI, Special Interest Group Writing), August 2006, Antwerp, Netherlands.

Koch, B., Stark, R., Gutenberg, N., Götze, L. & Grimm, T. (2006). ‘LRS’ – ‘Lesen, Reden, Schreiben’ Textfähigkeit bei Hauptschulabsolventen. 68. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), März 2006, München.

2003

Kray, J., Koch, B. & Lindenberger, U. (2003). Altersunterschiede beim Aufgabenwechsel: Zur Rolle sprachlicher Prozesse über die Lebensspanne. 16. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie, September 2003, Mainz.


Publications - Invited Talks

Koch, B. (2008). Ist die Additivitätshypothese der Cognitive Load Theory empirisch nachweisbar? Erste Ergebnisse. Vortrag auf dem Workshop GöMaEr et al., Universität des Saarlandes, 28.-29. Februar, Saarbrücken.

Koch, B. (2009). Testing the Additivity Hypothesis of Cognitive Load Theory: Combined Variations of Modality, Seductive Details and Support for Coherence Formation in Self-Paced Multimedia Instruction. Invited talk given at University of New Mexico, Educational Psychology Program, April, Albuquerque, United States of America.

Koch, B., Stark, R., Gutenberg, N., Götze, L. & Grimm, T. (2006). ‘LRS‘ - 'Lesen, Reden, Schreiben‘. Leseverstehen, Hörverstehen, mündliches und schriftliches Formulieren bei Hauptschulabsolventen deutscher und nicht deutscher Muttersprache: Leistungstests - Förderprogramm – Evaluation. DAAD-Workshop “Migration und Kultur“. Bochum: Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD).

Park, B. (2010a). Kognitive Belastung beim Lernen mit multimedialen Instruktionen - Wie lässt sie sich reliabel und valide erfassen? Vortrag auf dem Workshop GöMaEr et al., Ruhr-Universität Bochum, 6.-7. Oktober, Bochum.

Park, B. (2010b). Wie lässt sich die kognitive Belastung im Arbeitsgedächtnis beim Lernen direkt erfassen? Vortrag auf dem Wintertreffen Arbeitsgedächtnis (WAG) 2010, Universität Heidelberg, 12. Februar, Heidelberg.

Park, B. (2011a). Kognitive und affektive Prozesse beim Lernen mit Multimedia. Eingeladener Vortrag in der Fachrichtung Bildungswissenschaften der Fakultät für Empirische Humanwissenschaften an der Universität des Saarlandes, 9. Februar, Saarbrücken.

Park, B. (2011b). Kognitive und Affektive Prozesse beim Lernen mit Multimedia in den MINT-Fächern und der Medizin. Eingeladener Vortrag im Institut für Psychologie und Pädagogik der Fakultät für Ingenieurwissenschaften und Informatik an der Universität Ulm, 25. November, Ulm.

Park, B. (2012a). Förderung mentaler Animationen beim Lernen mit multimedialen Instruktionen – Ein Umkehrungseffekt zum Lernermerkmal “räumliche Fähigkeiten“? Vortrag am Warndtgymnasium, März, Völklingen.

Park, B. (2012b). Kognitive und affektive Prozesse beim Lernen mit Multimedia: Instruktionspsychologische Ansätze für erfolgreiche Hochschullehre. Eingeladener Vortrag in der Fachrichtung Bildungswissenschaften der Fakultät für Empirische Humanwissenschaften an der Universität des Saarlandes, 29. Mai, Saarbrücken.

Park, B. (2012c). Was und wie wir in der Schule lernen. Vortrag im Rahmen der Kinderuni der Universität des Saarlandes - Vorlesungsreihe „Aktion Ferien ohne Koffer“ des Kinderschutzbundes St. Ingbert, 3. Juli, Saarbrücken.

Park, B. (2014). Kognitive und affektive Prozesse beim Lernen mit Multimedia: Zwei aktuelle Beiträge. Eingeladener Vortrag im Institut für Psychologie und Pädagogik an der Universität Ulm, 2. Dezember, Ulm.

Park, B. (2016a). Kognitive und affektive Prozesse beim Lernen mit Multimedia. Eingeladener Vortrag an der Fakultät für Gesundheit der Universität Witten/Herdecke, 4. Februar, Witten.

Park, B. (2016b). Emotional Factors and Affections in Learning. Eingeladener Vortrag auf der LEARNTEC 2016, Karlsruhe.

Park, B. (2017a). Kognitive und affektive Prozesse beim Lernen mit Multimedia. Eingeladener Vortrag an der Fakultät für Erziehungs- und Sozialwissenschaften der Pädagogischen Hochschule Heidelberg, 1. Februar, Heidelberg.

Park, B. (2017b). Lernen mit multimedialen Instruktionen: Welche Rolle spielen kognitive und affektive Prozesse? Eingeladener Vortrag am Fachbereich Humanwissenschaften der TU Darmstadt, 1. Juni, Darmstadt.

Park, B. (2018a). Lernen mit Multimedia: Welche Rolle spielen kognitive und affektive Prozesse? Eingeladener Vortrag im Institut für Psychologie der FernUniversität Hagen, 5. April, Hagen.

Park, B. (2018b). Welche Rolle spielen kognitive und affektive Prozesse beim Lernen mit Multimedia? Eingeladener Vortrag im Fachbereich Psychologie und Sportwissenschaft der Justus-Liebig-Universität Gießen, 30. Nov., Gießen.

Park, B. (2019a). Multimediales Lernen - Affekte und Kognition. Eingeladener Vortrag an der Pädagogischen Hochschule Weingarten, 17. April, Weingarten.

Park, B. (2019b) Emotionen und Kognitionen beim Lehren und Lernen mit digitalen Medien. Eingeladener Vortrag am Institut für Bildungsforschung in der School of Education an der Bergischen Universität Wuppertal, 26. April, Wuppertal.

Park, B. (2019c). Lehren und Lernen: Digitalisierung – wenn ja, dann wie? Eingeladener Vortrag am Zentrum für LehrerInnenbildung der Universität Wien, 26. Juni, Wien.

Park, B. (2019d). Welche Rolle spielen kognitive und affektive Prozesse beim Lernen mit Multimedia? Eingeladener Vortrag an der Universität Passau, 27. Juni, Passau.

Park, B. (2020a). Eingeladener Vortrag. Steht das Ziel im Weg? Digitalisierung an der Hochschule aus pädagogisch-psychologischer Perspektive: Emotion, Kognition und Lernen. Digital abgehaltene 49. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidakik, 10.-13. März, Berlin.

Park, B. (2020b). Innovative Konzepte für die digitale Bildung. Eingeladener Vortrag an der PH Karlsruhe, 7. Februar, Karlsruhe.

Park, B. (2020c). Der Weg ist das Ziel? Emotion und Kognition beim Lernen im digitalen Zeitalter. Eingeladener Vortrag an der FernUniversität in Hagen in Kooperation mit dem Deutschen Institut für Erwachsenenbildung in Bonn, 25. Februar, Hagen.

Park, B. & Brünken, R. (2012). Eye tracking - A reliable and valid method for measuring cognitive load while learning from multimedia instruction? EARLI Advanced Study Colloquium: In the eye of the learner: Using eye tracking to design and evaluate education & training, September 3-6, Open University of the Netherlands, Centre for Learning Sciences and Technologies, Heerlen; funded by EARLI.

Park, B., Malone, S. & Brünken, R. (2013). Eyetracking zur Erfassung und Evaluation kognitiver Prozesse in der Lehr-Lernforschung. Eingeladener Vortrag im Centre vor e-Learning Technology (CeLTech), 19. Juni, Saarbrücken.


Publications - Organization and Direction of Symposia as well as Invited Discussions

Park, B. (2011). New perspectives on cognitive load measurement. Symposium on the 14th European Conference for Research on Learning and Instruction, August 30 - September 3, Exeter, England, funded by the German Academic Exchange Service (Deutscher Akademischer Austausch Dienst).

Park, B. (2015a). Emotional Design, Seductive Details oder Social Cues – Wie wirken emotionale Hinweisreize beim Lernen mit Multimedia. Diskussionsbeitrag im Symposium Social Cues in Multimedia Learning. 15. Fachgruppentagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (PAEPs), Kassel. 

Park, B. (2015b). Symposium zu empirischer Hochschulforschung - Bedingungen und Determinanten erfolgreicher Hochschullehre aus pädagogisch-psychologischer Perspektive. Symposium auf der Fachtagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (2015), Kassel.

Park, B. (2016a). Learning with Emotions. Eingeladene Moderation des Special 3 on LEARNTEC, Karlsruhe.

Park, B. (2016b). Diskussionsbeitrag im Symposium Emotionale Effekte beim Multimedialen Lernen auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Universität Leipzig, 18.-22. September, Leipzig.

Park, B. (2017). Invited session as expert: „Meet the Expert - Embodied Cognition“ (with the experts Dr. Paul Ginns, Prof. Dr. Fred Paas, and  

Prof. Dr. Babette Park) at the International Cognitive Load Theory Conference, Wollongong, Australia.

Park, B. (2019). Invited session as expert: „Meet the experts: Cognitive load measurement“ (with the experts Prof. Dr. Babette Park, Prof. Dr. Fred Paas, Prof. Dr. Paul Ayres, Prof. Dr. Roland Brünken, Prof. Dr. Tamara van Gog) at the International Cognitive Load Theory Conference, Maastricht, The Netherlands.

Park, B. & Münzer, S. (2010). Lernen mit dynamischen vs. statischen Visualisierungen. Symposium auf dem 47. DGPs Kongress, Universität Bremen, 26.-30. September, Bremen.

Park, B., Plass, J., & Brünken, R. (2011). Cognitive and affective processes in multimedia learning: In memory of Dr. Roxana Moreno. Invited SIG 6 Symposium on the 14th European Conference for Research on Learning and Instruction, August 30 - September 3, Exeter, England, funded by the German Academic Exchange Service (Deutscher Akademischer Austausch Dienst).

Park, B. & Wild, K.-P. (2018). Blickverhalten in der Lernforschung: Eye-Tracking Indikatoren für kognitive und affektive Prozesse. Symposium auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 15.-17. Februar, Basel.

Wild, K.-P. & Park, B. (2017). Eye-Tracking-Daten in der Lernforschung: Kognitive und motivationale Perspektiven. Symposium auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Münster.

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