Current Projects

Exploratory research project "The Practice of Autism"

Project location: University of Education, Freiburg
Project team: Prof. Dr. Andreas Köpfer (University of Education, Freiburg), Katharina Papke (University of Basel), Lena Simon (University of Education, Freiburg.)
Funding: Own funds of the professorship for research in inclusion education
Duration: 10/2022 - 9/2024

Research project: The Practice of Autism

Project description:

Autism is a complex topic in the context of educational science, particularly regarding the inclusion/exclusion of children on the autism spectrum in educational institutions. While attempts at definition and classification in the specialist discourse oscillate between essentializing and structural definitions, in the school field there can be observed much effort to diagnose or identify this group of pupils in order to provide them with specific support concepts which is significantly induced by the inclusive reform discourse. The focus on the individual classified as autistic though can be regarded ambivalently against the background of the theory offered by 'Critical Autism Studies', which reflects the social production and processing of the category of autism. In this context, the study aims to empirically investigate the current state of the ‘autism practice’ in the school field of the federal state of Baden-Württemberg: It examines the fundamental questions of how the (educational) practices related to autism are structured and which actors are involved (how). To this end, interviews are conducted with various actors within the school system in the sense of a constant comparison. Subsequently, these are interpreted using the Situational Analysis (SA) based on Clarke et al. (2018) and examined with reference to our own preliminary work (Köpfer, Papke & Zobel 2021). This is intended to generate impulses to educational research on autism, which asks about pedagogical spaces and processes of action, about student-related agency and, in general, about the pedagogical in the autistic processing practices.


Exploratives Forschungsprojekt "Die Praxis des Autismus - eine situationsanalytische Betrachtung im schulischen Feld" 

Projektstandort: Pädagogische Hochschule Freiburg
Projektteam: Prof. Dr. Andreas Köpfer (PH Freiburg), Katharina Papke (Universität Basel), Lena Simon (PH Freiburg)
Förderung: Eigenmittel der Professur für Inklusionsforschung
Laufzeit: 10/2022 - 9/202

Projektbeschreibung

Autismus stellt im erziehungswissenschaftlichen Kontext ein vielschichtig diskutiertes Thema dar, insbesondere mit Blick auf Inklusion/Exklusion von Kindern im zugeschriebenen Autismus-Spektrum in Schule und Unterricht. Während die Definitions- und Klassifikationsversuche im Fachdiskurs zwischen essentialisierenden und strukturbedingten Definitionen changieren, zeigt sich im Feld Schule aktuell - unterstützt durch den Reformdiskurs Inklusion - die Bestrebung, den Personenkreis von Schüler:innen im Autismus-Spektrum in zunehmendem Maße zu diagnostizieren bzw. zu identifizieren und mit spezifischen Förderkonzepten zu unterstützen. Vor dem Hintergrund der Theorieangebote der so genannten 'Critical Autism Studies', die die gesellschaftliche Herstellung und Bearbeitung der Kategorie Autismus kritisch in den Blick nimmt, kann die Fokussierung auf das als autistisch klassifizierte Individuum ambivalent betrachtet werden. Vor diesem Hintergrund verfolgt die Studie "Die Praxis des Autismus" das Erkenntnisinteresse, die Situation der aktuellen Autismus-Praxis im Feld Schule am Beispiel Baden-Württemberg empirisch zu untersuchen. Es wird der zentralen übergeordneten Frage nachgegangen, wie die schulische Praxis, die unter Autismus firmiert, in Baden-Württemberg gestaltet ist und welche Akteur:innen wie daran beteiligt sind. Dazu werden mit unterschiedlichen schulischen Akteur:innen im Sinne von constant comparison Interviews durchgeführt und diese situationsanalytisch in Anlehnung an Clarke und mit Bezug zu eigenen Vorarbeiten (Köpfer, Papke & Zobel 2021) ausgewertet. Auf diese Weise sollen die Handlungen der einzelnen Akteur:innen sowie auch ihr Verhältnis zueinander perspektiviert werden. Hierdurch sollen Impulse zu einer erziehungswissenschaftlichen Autismusforschung beigesteuert werden, die nach pädagogischen Handlungsräumen und -prozessen, nach schüler:innenbezogener agency und, im Allgemeinen, nach dem Pädagogischen in der autistischen Bearbeitungspraxis fragt.

(Prospective) teachers' subjective theories about autism and academic performance and their impact on diagnostic judgment

Project Location: University of Education, Freiburg
Project Team: Dipl.-Päd. Ann-Marie Restayn (University of Education, Freiburg), Prof. Dr. Andreas Köpfer (University of Education, Freiburg), Prof. Dr. Jörg Wittwer (University of Education, Freiburg)
Funding: Ministry of Science, Research and the Arts Baden-Württemberg (MWK) as part of the DIAKOM doctoral programme (Leuders / Dörfler / Loibl)                    
Duration: 8/2020-7/2023

Project description

DiaKom, subproject 9: Teachers' Subjective Theories about Autism and Learning (TEAL)

In our project, we investigated teachers' subjective theories about the relationship between autism and academic performance and how these affect diagnostic judgment. First, subjective theories of 16 primary school teachers regarding the connection between autism and academic performance were reconstructed in an exploratory sub-study, since primary school in particular can be regarded as an biographical anchor point from which children start their educational career. We were able to show that teachers have developed different subjective theories about the relationship between autism and academic performance, which incorporate attitudes and implicit theories of personality (Restayn et al., 2022). To examine how subjective theories affect diagnostic judgement in school-based teaching-learning settings with children on the autism spectrum, and to determine which judgement processes can be inferred, an experimental-correlative sub-study with N=114 prospective teachers was conducted. Building on studies in the field of medical diagnostics, the study examined whether the model of theory-based categorisation is suitable for predicting the diagnostic judgement of (prospective) teachers and whether Type 1 judgement processes are involved.


Autismus und schulische Inklusion - Vorstellungen (angehender) Lehrkräfte über autistische Schüler:innen und deren Auswirkungen vor dem Kontext schulischer Fähigkeitserwartungen

Projektstandort: Pädagogische Hochschule Freiburg
Projektteam: Dipl.-Päd. Ann-Marie Restayn (PH Freiburg), Prof. Dr. Andreas Köpfer (PH Freiburg), Prof. Dr. Jörg Wittwer (Universität Freiburg)
Förderung: Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst Baden-Württemberg (MWK) im Rahmen des Promotionskollegs DIAKOM (Leuders / Dörfler / Loibl)
Laufzeit: 8/2020-7/2023

Projektbeschreibung: 

In unserem Teilprojekt wollen wir herausfinden, welche subjektiven Theorien Lehrkräfte über den Zusammenhang zwischen Autismus und schulischer Leistung entwickelt haben und wie sich diese auf die diagnostische Beurteilung auswirken. Dazu wurden im Rahmen einer explorativen Teilstudie zunächst die subjektiven Theorien von 16 Grundschullehrkräften über den Zusammenhang zwischen Autismus und schulischer Leistung rekonstruiert, da insbesondere die Grundschule als bildungsbiographischer Ankerpunkt betrachtet werden kann, von der aus Kinder ihre Bildungskarriere starten. Wir konnten zeigen, dass Lehrpersonen unterschiedliche subjektive Theorien zum Zusammenhang zwischen Autismus und schulischer Leistung entwickelt haben, in die Einstellungen und implizite Persönlichkeitstheorien einfließen (Restayn et al., 2022). Um zu untersuchen, wie sich subjektive Theorien bei der diagnostischen Beurteilung in schulischen Lehr-Lern-Settings mit Kindern im Autismus-Spektrum auswirken und auf welche Urteilsprozesse geschlossen werden kann, wurde eine experimentell-korrelative Teilstudie mit N=114 angehenden Lehrkräften angeschlossen. Anknüpfend an Studien aus dem Bereich der medizinischen Diagnostik wurde geprüft, ob das Modell des theoriebasierten Kategorisierens geeignet ist, um das diagnostische Urteil von (angehenden) Lehrpersonen vorherzusagen und ob Typ-1-Urteilsprozesse beteiligt sind.

Inclusion and the Cerebral Subject – Constructions of Autism between Psychiatry and Pedagogy

Project Location: University of Education, Freiburg
PhD project: Yannick Zobel

Project description

The core interest of this dissertation project is how pedagogical constructions of the autistic subject rely on clinical orders of knowledge in developing strategies for inclusive education. My reconstructive analysis focuses on advice literature for the inclusion of autistic children in schools. These books address teachers as the primary actors in a systemic shift towards inclusion and try to offer them a specific course of action in teaching autistic children. In order to serve their purpose of giving advice to teachers, the guides must necessarily rely on simplified representations of autism and non-controversial solutions to the perceived problems of inclusion. I therefore consider them as both indicators of the current popular discourse on inclusion and active participants in the discursive production of what it means to be autistic and what it means to be included.

As a subset of a much larger genre of educational how-to guides, monographs (written and published in German) that specifically address autism and education have seen a stark increase in publications since the UN convention on the rights of persons with disability was adopted in Germany in 2009. They usually describe autism as a clinical phenomenon and work on the implicit assumption that pedagogical practice requires sufficient familiarity with clinical knowledge. Accordingly, the guides position themselves as mediators between clinical research and educational practice. In fulfilling this role, they use different strategies of translating clinical knowledge into advice for pedagogical practice that often naturalize and reify autism, but stop short of developing a decidedly pedagogical understanding of autism.

Central to my analysis are the guide books’ strategies of cerebralization that frame autistic behavior as the product of fixed, deficient neurological structures. Cerebralization appears in these guide books as a form of folk neurology that helps to translate clinical knowledge for pedagogical purposes. It reduces the complexity of clinical research, legitimizes its predominance over pedagogical orders of knowledge and serves as a point of departure for a type of pedagogical practice that is primarily focused on dealing with the (assumed) problematic effects of this (assumed) faulty neurology. This in turn reinforces and naturalizes a binary opposition between autistic and non-autistic individuals.

In questioning these logics, my analysis raises fundamental questions about the production and processing of neurological difference in educational settings: Which social and educational norms produce autism as a pedagogical problem in the first place? What is the significance of various neurological dispositions for educational contexts? What would a non-clinical and non-pathologizing pedagogical perspective on autism look like?

I conclude by discussing how constructing a binary opposition of neurologically determined, autistic individuals on the one hand and allegedly free, autonomous, non-autistic individuals on the other shapes and limits ideas of what an inclusive education system can be.