Jun.-Prof. Dr. Katharina Loibl

Professur für Interdisziplinäre Lehr-Lernforschung

Adresse/Raum
KG 5 209
 
Telefon +49 761 682-392
E-Mail katharina.loibl(at)ph-freiburg.de
Sprechstunde n. V. per E-Mail
  • Seit 8/2017: Juniorprofessorin für Interdisziplinäre Lehr-Lernforschung, Institut für Erziehungswissenschaft, Pädagogische Hochschule Freiburg
  • 6/2015-3/2016: Mutterschutz und Elternzeit
  • 3/2015: Forschungsaufenthalt: Center for Teaching, Learning and Technology (Arbeitsgruppe: Dr. Ido Roll), University of British Columbia, Vancouver, Kanada
  • 4/2014-8/2017: Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für mathematische Bildung Freiburg (Arbeitsgruppe: Prof. Dr. Timo Leuders), Pädagogische Hochschule Freiburg
  • 1/2014-2/2014: Forschungsaufenthalt: London Knowledge Lab (Arbeitsgruppe: Dr. Manolis Mavrikis), Institute of Education, University of London,UK
  • 12/2013: Promotion, Ruhr-Universität Bochum, Titel der Dissertation: Problem-solving prior to instruction. Investigating the underlying mechanisms of Productive Failure and Invention approaches
  • 8/2013-8/2017: JURE Coordinator der EARLI SIG 6: Instructional Design
  • 5/2012: Forschungsaufenthalt: Carl Wieman Science Education Initiative (Arbeitsgruppe: Dr. Ido Roll), University of British Columbia, Vancouver, Kanada
  • 4/2010-10/2015: Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Pädagogische Psychologie (Leitung: Prof. Dr. Nikol Rummel), Institut für Erziehungswissenschaft, Ruhr-Universität Bochum
  • 1/2010-3/2010: Forschungsaufenthalt: Learning Science Lab (Arbeitsgruppe: Prof. Dr. Manu Kapur), National Institute of Education, Singapur
  • 8/2007-10/2017: Forschungsaufenthalt: Human Computer Interaction Institute (Arbeitsgruppe: Dr. Bruce McLaren), Carnegie Mellon University, Pittsburgh, USA
  • Instruktionsmodelle und kognitive Lernprozesse
  • Lernen aus Fehlern, problemlösendes Lernen
  • Diagnostische Kompetenzen von Lehrkräften
  • Bayesian Reasoning

(Schwerpunkt: Sek. 1)

  • ISLS Early Career Award (International Society of the Learning Sciences) 2020/2021
  • Wilhelm-Hollenberg Dissertationspreis der Gesellschaft der Freunde der Ruhr-Universität Bochum 2014
  • Preis für ausgezeichnete wissenschaftliche Abschlussarbeiten der Ruhr-Universität Bochum 2014
  • Best Student Paper Award (und Nominierung für Best Paper Award) der 10th international conference on computer-supported collaborative learning (CSCL) 2013
  • Nachwuchswissenschaftlerpreis der Fachgruppe für Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (PAEPS) 2011
  • Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG): Konzeptwechsel durch Fehlerverarbeitung – Teillösungen beim Problemlösen und Effekte nachfolgender adaptiver Instruktion, Projektlaufzeit: 2021-2024 (Projektleitung: K. Loibl & T. Leuders)
  • Land Baden-Württemberg: Forschungs- und Nachwuchskolleg Di.ge.LL (Didaktik des digitalen Unterrichts: Digital gestützte Lehr-Lernsettings zur kognitiven Aktivierung). Projektlaufzeit: 2021-2024 (Kollegleitung: J. Boelmann, M. Nückles, T. Leuders, K. Loibl & F. Reinhold; zusätzlich Teilprojektleitung von zwei Teilprojekten)
  • DFG-Netzwerk: Why failure can be productive: Underlying learning mechanisms of problem solving prior to instruction approaches. Projektlaufzeit: 2020-2023 (Leitung: K. Loibl).
  • Land Baden-Württemberg: Forschungs- und Nachwuchskolleg DiaKom II (Diagnostische Kompetenzen von Lehrkräften: Diagnostische Urteilsprozesse als Informationsverarbeitung und die Bedeutung von Personen- und Situationsmerkmalen), Projektlaufzeit: 8/2020-7/2023 (Kollegleitung: T. Leuders, K. Loibl & T. Dörfler; zusätzlich Teilprojektleitung von zwei Teilprojekten)
  • Deutsche Telekom Stiftung: Förderung diagnostischer Kompetenz zu mathematischen Fehllösungen. Zum Zusammenspiel von praxisnaher Erkundung und fachdidaktischer Instruktion (Fellowship Fachdidaktik MINT), Projektlaufzeit: 12/2018-11/2021 (Projektleitung: K. Loibl)
  • Land Baden-Württemberg: Teilprojekt D1 im Forschungs- und Nachwuchskolleg DiaKom I (Diagnostische Kompetenzen von Lehrkräften: Einflüsse, Struktur und Förderung), Projektlaufzeit: 8/2017-7/2020 (Projektleitung im Teilprojekt D1: K. Loibl, S. Herppich & T. Leuders)
  • Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG): Die Effekte von Fehlerverarbeitung auf die Entwicklung von Bruchvorstellungen, Projektlaufzeit: 6/2016-3/2019 (Projektleitung: K. Loibl)
  • [Interne Mittel: Promotionskolleg HeLPS (Heterogenität: effektive Lernsettings und Professionalität an Schulen), Projektlaufzeit: 8/2019-4/2023 (Kollegleitung: T. Leuders & K. Loibl; zusätzlich Teilprojektleitung von zwei Teilprojekten)]

Herausgeberschaft

  • Loibl, K., Leuders, T., & Dörfler, T. (2020). Kognitive Prozesse bei der Genese diagnostischer Urteile von Lehrkräften. Unterrichtswissenschaft.
  • Hanna, G., Macchi, L., Binder, K., Martignon, L., & Loibl, K. (2020). Psychology and mathematics education. Frontiers in psychology.
  • Holzäpfel, L., Loibl, K. & Ufer, S. (Hrsg.) (2015). Fehler – Hindernis und Chance. Mathematik lehren, 191.

Zeitschriftenartikel mit Fachgutachten

  • Leuders, T., Loibl, K., & Dörfler, T. (2020). Diagnostische Urteile von Lehrkräften erklären – Ein Rahmenmodell für kognitive Modellierungen und deren experimentelle Prüfung. Unterrichtswissenschaft.
  • Leuders, T. & Loibl, K. (2020). Processing probability information in non-numerical settings – teachers’ bayesian and non-bayesian strategies during diagnostic judgment. Frontiers in Psychology.
  • Rieu, A., Loibl, K., Leuders, T., & Herppich, S. (2020). Diagnostisches Urteilen als informationsverarbeitender Prozess – Wie nutzen Lehrkräfte ihr Wissen bei der Identifizierung und Gewichtung von Anforderungen in Aufgaben? Unterrichtswissenschaft.
  • Loibl, K., Leuders, T., & Dörfler, T. (2020). A framework for explaining teachers’ diagnostic judgements by cognitive modeling (DiaCoM). Teaching and Teacher Education, 91, 103059.
  • Loibl, K., Tillema, M., Rummel, N. van Gog, T. (2020). The effect of contrasting cases during problem solving prior to and after instruction. Instructional Science. doi.org/10.1007/s11251-020-09504-7
  • Loibl, K. & Leuders, T. (2019). How to make failure productive: Fostering learning from errors through elaboration prompts. Learning and Instruction, 62, 1-10.
  • Mazziotti, C., Rummel, N., Deiglmayr, A. & Loibl, K. (2019). Probing boundary conditions of productive failure: Does the productive failure effect transfer to young students, and what is the role of collaboration? npj Science of Learning, 4, 1-9.
  • Loibl, K. & Leuders, T. (2018). Errors during exploration and consolidation – The effectiveness of productive failure as sequentially guided discovery learning. Journal für Mathematik-Didaktik, 39(1), 69-96.
  • Loibl, K., Roll, I. & Rummel, N. (2017). Towards a theory of when and how problem solving followed by instruction supports learning. Educational Psychology Review, 29(4), 693-715.
  • Loibl, K. & Rummel, N. (2015). Productive failure as a strategy against the double curse of incompetence. Learning: Reseach and Practice, 1(2), 113-121.
  • Loibl, K. & Rummel, N. (2014). Knowing what you don't know makes failure productive. Learning and Instruction, 34, 74-85.
  • Loibl, K. & Rummel, N. (2014). The impact of guidance during problem-solving prior to instruction on students' inventions and learning outcomes. InstructionalScience, 42(3), 305-326.
  • Westermann, K. & Rummel, N. (2012). Delaying instruction – Evidence from a study in a university relearning setting. Instructional Science, 40(4), 673-689.

Beiträge in Herausgeberbänden und Tagungsbänden mit Fachgutachten

  • Boomgaarden, A., Loibl, K. & Leuders, T. (2019). Computer-based Problem Solving to Prepare for Adaptive Consolidation. In: K. Lund, G. P. Niccolai, E. Lavoué, C. Hmelo-Silver, G. Gweon & M. Baker (Eds.). A Wide Lens: Combining Embodied, Enactive, Extended, and Embedded Learning in Collaborative Settings, 13th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) 2019, Vol. 2 (pp. 863-864). Lyon, France: ISLS.
  • Loibl, K. & Leuders, L. (2018). Learning from errors. The effect of comparison prompts in instruction after problem solving settings. In: J. Kay & R. Luckin (Eds.). Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018, Vol. 1 (pp. 216-223). London, UK: ISLS.
  • Hartmann, C., Rummel, N. & Loibl, K. (2016). Communication patterns and their role for conceptual knowledge Acquisition from Productive Failure. In C. K. Looi, J. L. Polman, U. Cress, & P. Reimann (Eds.). Transforming Learning, Empowering Learners: The International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2016, Vol. 1 (pp. 530-537). Singapore: ISLS.
  • Rummel, N., Mavrikis, M., Wiedmann, M., Loibl, K., Mazziotti, C., Holmes, W. & Hansen, A. (2016). Combining exploratory learning with structured practice to foster conceptual and procedural fractions knowledge. In C. K. Looi, J. L. Polman, U. Cress, & P. Reimann (Eds.). Transforming Learning, Empowering Learners: The International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2016, Vol. 1 (pp. 58-65). Singapore: ISLS.
  • Deiglmayr, K., Rummel, N. & Loibl, K. (2015). The mediating role of interactive learning activities in CSCL: An Input-Process-Outcome model. In: O. Lindwall, P. Häkkinen, T. Koschman, P. Tchounikine, & S. Ludvigsen (Eds.). Exploring the Material Conditions of Learning: The Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) Conference 2015, Vol. 2 (pp. 518-522). Gothenburg, Sweden: ISLS.
  • Grawemeyer, B., Holmes, W., Gutierrez-Santos, S., Hansen, A., Loibl, K. & Mavrikis, M. (2015). Light-Bulb Moment? Towards adaptive presentation of feedback based on students’ affective state. Proceedings of the 20th ACM Conference on Intelligent User Interfaces (IUI 2015) (pp. 400-404). New York: ACM.
  • Loibl, K. & Rummel, N. (2015). Discussing student solutions is germane for learning when providing or delaying instruction. In: Y. H. Cho, I. S. Caleon & M. Kapur (Eds.). Authentic problem solving and learning in the 21st century: Perspectives from Singapore and beyond (pp. 229-248). Singapore: Springer.
  • Mazziotti, C., Loibl, K. & Rummel, N. (2015). Collaborative or individual learning within Productive Failure. Does the social form of learning make a difference? In: O. Lindwall, P. Häkkinen, T. Koschman, P. Tchounikine, & S. Ludvigsen (Eds.). Exploring the Material Conditions of Learning: The Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) Conference 2015, Vol. 2 (pp. 570-575). Gothenburg, Sweden: ISLS.
  • Mazziotti, C., Loibl, K. & Rummel, N. (2014). Does collaboration affect learning in a Productive Failure setting? In: J. L. Polman, E. A. Kyza, D. K. O'Neill, I. Tabak, W. R. Penuel, A. S.Jurow, K. O'Connor, T. Lee, & L. D'Amico (Eds.). Learning and becoming in practice: The International Conference of the Learning Sciences (ICLS 2014), Vol. 3 (pp. 1184-1185). Boulder, CO: ISLS.
  • Loibl, K. & Rummel, N. (2013). Delaying Instruction Alone Doesn’t Work: Comparing and Contrasting Student Solutions is Necessary for Learning from Problem-Solving prior to Instruction. In: N. Rummel, M. Kapur, M. Nathan, & S. Puntambekar (Eds.). To see the world and a grain of sand: Learning across levels of space, time an scale - Proceedings of the 10th international conference on computer-supported collaborative learning (CSCL 2013), Vol. 1 (pp. 296-303). Madison: ISLS.
  • Westermann, K. & Rummel, N. (2012). New evidence on productive failure - Building on students’ prior knowledge is key! In: J. van Aalst, K. Thompson, M. J. Jacobson & P. Reimann (Eds.). The future of learning: Proceedings of the 10th international conference of the learning sciences (ICLS 2012), Vol. 2 (pp. 266-270). Sydney, Australia: ISLS.
  • Westermann, K. & Rummel, N. (2011). What type of support is needed when students generate multiple representations in small groups? In: H. Spada, G. Stahl, N. Miyake, & N. Law (Eds.). Connecting computer-supported collaborative learning to policy and practice – CSCL2011 Conference Proceedings, Vol. 3 (pp. 1067-1068). ISLS.
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